torsdag 1 januari 2015

HJÄLP!!!

Erinrar mig en Jönssonliganfilm där Dynamitharry ska svetsa ett hål i underredet på en pansarförstärkt bil. Harry drar igång svetsen. Det fräser, han börjar justera lågan sen PANG och lågan är borta. Sickan hoppar till och uttalar ordet 'Hjälp!' snabbare än någon annan människa har gjort.

Svetsen är på plats, en AGA laga 5. Den bränner på som bara den och får den gamla svetsen att framstå som en leksak som saknar undre åldersgräns. Rör är inhandlade på Eskilstuna Handelsstål i dimensionerna 30, 35 och 40mm. Tyvärr så är de ganska grova, 2mm tjocklek. Hade velat ha 1mm men det fanns inte. Har mixtrat med tube coping och fnulat om det finns någon bra svensk översättning på tekniken. Nedan visar ett exempel:
 

Kanske inte världsbäst om man tittar närmare på passformen vid vevpartiet. Det måste vara ganska exakt passform för att det ska bli starkt och hållbart. Men just nu är det övning som fokuset ligger på, därför har jag råd med en generös tolerans.

Det var mer än tio år sedan som jag svetsade gas och eftersom att det är hantverk och konst i en salig blandning så känns det fint att jag har tid att öva nu. Och ja, det smäller och jag skriker HJÄLP!! varje gång. Svetsen ser ut så här:

 
Första testet blev utan pinne och höll inte för bryttestet. Antar att smältan går för ytligt på rören.
Andra testet med pinne blev betydligt starkare. Betydligt fulare men jag börjar med att öva in en stark fog och sedermera en snygg fog. Ska köpa kopparlod och fluss och testa hållbarheten i den varianten framöver.
 
Första fogen utan pinne.
 
Klarade inte bryttestet.



Andra fogen med pinne. Fulare men starkare.
Röret böjdes innan fogen sprack men det är inte bra nog.
 
Nu övar jag för fullt och börjar kika på vart jag köper de riktiga rören. Till nästa gång behöver jag förstärka fixturen i bakaxelpartiet, öva på starka fogar, testa kopparlod, beställa rör, göra en riktig ritning på geometrin. Kommer även att behöva fylla på tuberna i svetsen. Hoppas det inte är allt för dyrt :) Kollar man ur ett längre tidsperspektiv så involverar det att få hem de riktiga ramrören i tid, hinna bygga en cykelbar ram och verkligen cykla skiten ur den för att se dess påverkan av vibrationer och masering. I slutändan så vill jag ha en ram som ska gå långt. Riktig långt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar